Filtr Fap czy DPF co lepsze ?

Filtr cząstek stałych jest urządzeniem przeznaczonym do ograniczania emisji drobnych pyłów z niepełnego spalania silnika wysokoprężnego. W założeniu FAP i DPF to różne odmiany tego filtra. System FAP obecnie używany w samochodach z silnikiem wysokoprężnym jest w stanie zmniejszyć emisję cząstek stałych do 99,7%, podczas gdy DPF osiągnie 95% wydajności.

System DPF

Aby wyeliminować cząstki stałe, konieczne jest stworzenie warunków do wyzwolenia powolnego spalania, które przekształci je w Co2, wodę i tlenki azotu. W tym przypadku stosowany jest suchy filtr, który działa jak pułapka na cząstki stałe.

Z czasem resztki drobnego pyłu będą blokować filtr, powodując wzrost ciśnienia i temperatury. Zwiększone ciepło spowoduje powolne spalanie, które spali cząstki, opróżni filtr i zregeneruje go.

Spaliny są ogrzewane przez wstrzyknięcie dodatkowej dawki paliwa, która spala się, gdy wchodzi w kontakt z gorącym gazem, angażując większość drobnych pyłów w spalaniu.

System FAP

FAP nie różni się zasadniczo od DPF: są one zaprojektowane do zatrzymywania cząstek stałych, obydwa mają otwarte i zamknięte kanały, ale różnią się sposobem w jaki przebiega spalanie pozostałych pyłów. W systemach FAP przed filtrem wstrzykuje się roztwór zawierający tlenek ceru, katalizator wychwytujący lub uwalniający tlen, w zależności od rodzaju mieszanki gazowej w danym momencie.

Wtrysk ma efekt agregacji pyłów i obniżania temperatury wymaganej do zapalenia cząstek. Produkty uboczne spalania przechodzą przez konwerter katalityczny i są przekształcane w Co2, wodę i NoX. Nie spalone pyły pozostają w filtrze.

Ponadto filtr jest impregnowany mieszanką platyny i palladu, która przyczynia się do procesu utleniania, spalając jeszcze więcej cząstek.

Obecność katalizatora utleniającego przed filtrem zapewnia ciągłą regenerację. W konsekwencji katalizator nie może zostać wyeliminowany, w przeciwnym razie filtr zatyka się bardzo szybko. Podsumowując, FAP i DPF to dokładnie to samo. Różnica polega na metodzie, której używają, aby zmniejszyć ilość niezbędnej konserwacji.

Regeneracja DPF / FAP

Zatkany filtr DPF/FAP może doprowadzić do wielu awarii w samochodzie, w tym nawet do zniszczenia silnika. Usuwanie DPF jest szkodliwe i musimy pamiętać, że jest to nielegalne. Jeżeli zapalą nam się kontrolki filtrów powinniśmy od razu spróbować automatycznej regeneracji, czyszczenia DPF lub jego naprawy. To najkorzystniejsze rozwiązania, ponieważ zakup nowej części jest dużo droższy.

filtr dpf

 

Zasadniczo rozróżniamy dwa typy regeneracji: bierną i aktywną. Bierna przebiega podczas długiej jazdy przy dużych prędkościach. Wtedy wydech osiąga bardzo wysokie temperatury, aby wypalić cząsteczki sadzy, które zostały uwięzione przez filtr DPF. Większość kierowców często nie jeździ z wystarczająco dużą prędkością lub wystarczająco długo, aby polegać na tej biernej regeneracji, która oczyści DPF.

Ponieważ wielu kierowców nie używa regularnie swoich samochodów do pokonywania dużych odległości na autostradzie, producenci musieli wymyślić inny sposób oczyszczenia DPF cząstek. Wymyślili system, w którym aktywna regeneracja jest aktywowana, gdy ilość sadzy zgromadzonej w DPF osiągnie określony poziom. W większości samochodów poziom ten wynosi 45% całkowitej pojemności. Gdy zebrana sadza osiągnie tę ilość, uruchamia proces wtrysku paliwa, który zwiększa temperaturę spalin. W ten sposób, nawet jeśli samochód nie jedzie z dużą prędkością, wydech staje się wystarczająco gorący, aby spalić całą sadzę, która zebrała się w DPF.

Jeżeli ani jedno, ani drugie rozwiązanie nie zadziała powinniśmy udać się do mechanika, który może zregenerować filtr, wyczyścić go, a nawet naprawić.