Grupowa nauka języka obcego dla dzieci

Nauka języka obcego

Grupy do nauki języka

W grupie jest maksymalnie 8-10 osób a najczęściej jest to 6 osób. Taka liczebność pozwala na swobodne przyswajanie materiału przy równoczesnym zachowaniu dobrej interakcji grupy podczas zabaw konwersacyjnych. Metodycy i lektor prowadzący grupę mają możliwość obserwowania grupy przez cały rok szkolny i analizę jej dynamiki oraz ewentualne włączenie nowego słuchacza w jej skład. Nowy słuchacz pisze test kwalifikacyjny przypisujący go do konkretnej grupy. Zapewniana jest spójność poziomu słuchaczy w grupie co sprawia, że postępy w nauce są szybko widoczne.

Kursy nauki języka obcego dla dzieci

Niektórzy uwielbiają uczyć dzieci bo fascynuje ich jak szybko przyswajają wiedzę  i jak szybko można zobaczyć pierwsze efekty naszej pracy. Dlatego zaczyna się uczyć dzieci już trzyletnie. Ich energia i ciekawość świata sprawiają że język jest przez nich „pochłaniany” bez żmudnej pracy nad słówkami.  Kursy dla dzieci w wieku przedszkolnym są pełne atrakcji, gier i zabaw z jednoczesnym używaniem języka angielskiego przez cały czas trwania lekcji. Zajęcia dla takich maluszków trwają  30 minut – jest to idealny czas na powtórkę, zapoznanie z nowym materiałem bez czasu na nudę.

Język obcy od podstaw

Batalia o sześciolatki trwa już kilka lat w mediach – pytania o celowość posyłania sześciolatków do szkół, podejmowanie pewnym decyzji z potem ich odwoływanie – wielu się od tego odcina i dlatego tworzy specjalny kurs na który mogą chodzić dzieci jeszcze uczęszczające do przedszkola jak i te które poszły już do pierwszej klasy. Dzieci na takim kursie przede wszystkim mówią, uczą się całych wyrażeń, rozumieją kontekstowo. Nie zmuszamy ich do pisania  bez zbędnej potrzeby bo chodzi nam o to aby czuły się coraz pewniej mówiąc w języku angielskim. Od lat ogromną popularnością cieszą się kursy dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Czas trwania zajęć to 60 minut a więc dostarcza się większą dawkę języka niż w szkole państwowej a dobór wyjątkowych podręczników  sprawia,  że materiał nie dubluje się.

Metody nauczania

Nauczyciele czerpią z wielu sprawdzonych przez lata metod nauczania języków obcych. Zmieniająca się rzeczywistość  motywuje do ciągłego podnoszenia kwalifikacji i czerpania nowych inspiracji i pomysłów aby przekazać wiedzę w sposób interesujący i innowacyjny podczas zajęć. Korzystają miedzy innymi z metody Total Physical Response czyli metody reagowania całym ciałem- uczeń zanim zacznie mówić w nowym języku reaguje w określony sposób na polecenie nauczyciela czym pokazuje że rozumie słowo.

  • Metoda Natural Approach – stosowane są naturalne wyrażenia, które są proste w przekazie a jednocześnie użyteczne przy pierwszych próbach porozumiewania się- tak jak matka mówi do dziecka w pierwszych latach życia w języku ojczystym.
  • Metoda komunikatywna  (Communicative Language Teaching) – stwarza się sytuacje sprzyjające komunikacji w języku docelowym ćwicząc scenki dialogowe i dramowe.
  • Metoda Audiolingwalna (Audiolingual Method)- kładzie się nacisk na rozumienie ze słuchu, wielokrotne powtarzanie całych wyrażeń.

Grupy dobierane są pod względem poziomu języka ale także wieku tak aby każdy uczeń czuł się komfortowo.

Według teorii „critical period hypothesis” istnieje moment w rozwoju każdego człowieka do którego język jest przyswajany w sposób podświadomy. po tym krytycznym czasie, nauka języka staje się świadoma a więc wymaga od nas wysiłku. Za wiek ten uważa się 12 rok życia. Dlatego tak bardzo nauczyciel lubią uczyć dzieci w szkole. Jest to prawdziwa przyjemność  obserwować jak  dzieci radują się z każdego nowo poznanego  słowa. Kolorowe podręczniki i ćwiczenia sprawiają że dzieci i młodzież chętnie z nich korzystają.

Arts and crafts – wykorzystywane są zdolności manualne dzieci wykonując prace przestrzenne po to aby nowe słownictwo łatwiej się przyswajało.  W myśl zasady: powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi a zapamiętam. Zaangażuj mnie a zrozumiem. Poprzez zbieranie punktów na każdych zajęciach w szkole uczniowie są zmobilizowani, a zdrowe poczucie rywalizacji dobrze wpływa na tempo zajęć Utrwalanie nowych struktur gramatycznych oraz słownictwa odbywa się  w urozmaicony sposób tak aby każdy rodzaj inteligencji został wykorzystany.

Ten little indians czyli metoda total physical response na co dzień

Bardzo ważnym elementem w nauce dzieci jest jak najczęstszy ruch, pokazywanie, taniec i  śpiew. poprzez śpiewanie piosenek  uczniowie zapamiętują w mig słowa, ruch ciała utożsamiając z frazą. A śpiewanie wspólne w grupie sprawia że dziecko uczy się pięć razy szybciej poprzez naśladowanie kolegów i koleżanek z grupy!

Simon says! a raczej Jola says! – czyli najstarsza zabawa świata a jakże przyjemna! Dzięki niej utrwalamy części ciała,  nazwy przedmiotów, kolory i wiele więcej, a Simonem może być przecież  każde z dzieci!

Praca na dywanie to dla dzieci ogromna frajda a jednocześnie naturalna sytuacja, przecież wtedy można wszystkiego swobodnie dotknąć, zobaczyć, nazwać. a na dywanie królują flashcardy czyli duże karty obrazkowe bez których nasi lektorzy nie wyobrażają sobie pracy z dziećmi. to dzięki nim powstaje ogromna ilości gier, zabaw ruchowych, zawsze można coś schować i zagrać w cold and hot!

Artykuł powstał przy współpracy z www.konwersacje.com.pl