Harley Davidson – najbardziej kultowe motocykle świata

Harley Davidson to w świecie motocykli prawdziwa legenda. O marce słyszeli nie tylko ci, którzy żywo interesują się motocyklami, ale praktycznie wszyscy, którzy mieli kiedykolwiek do czynienia z pop-kulturą, klasyką filmową, czy muzyką rockową. Na Harley Davidsonie chciał kiedyś jeździć każdy – w dalszym ciągu marzą oni zarówno młodzi, jak i starsi fani motoryzacji. Kultowy Harley Davidson stał się gwiazdą wielu filmów i wideoklipów, a przecież jego historia to niewiele ponad 100 lat! Majestatyczne, ryczące, silne motocykle Harley Davidson wzbudzają od początku wiele emocji, wśród których w równej mierze przewijają się podziw, zazdrość i marzenie. Skąd jednak taka fascynacja akurat tą marką, tym swoistym gatunkiem motocykli? Przecież na świecie istnieje dziś mnóstwo wspaniałych producentów idących w ślady Harley Davidsona. Czy którakolwiek może się jednak z nim równać? Czas na kolejną historię kultowych modeli motoryzacji.

Harley Davidson – historia firmy

Aby poznać w pełni powody, dla których popularne Harleye są dziś najbardziej rozpoznawalnym motocyklem na świecie musimy wrócić do samych początków XX wieku, a więc roku 1901, kiedy to dwóch młodych przyjaciół postanowiło przymocować cztery silniki do ramy rowerowej. Choć ich pomysł wymagał mnóstwa pracy, już dwa lata później William Harley, wraz z braćmi Arthurem, Williamem i Walterem Daidsonami stworzyli pierwszy model roweru z silnikiem przeznaczony do sprzedaży. Silent Grey Fellow posiadał wówczas jednocylindrowy silnik o pojemności 410 cm3 i choć trudno porównywać go do dzisiejszych motocykli czy rowerów z napędem, był on zdecydowanym pierwowzorem dla obu. Pierwsze lata sprzedaży nie były dla nieoficjalnej jeszcze spółki zbyt owocne. W 1904 roku stworzono zaledwie 8 maszyn, jednak już dwa lata późnej powstało ich aż 50, co na tamte warunki i czasy było już sporym osiągnięciem dla tak młodej marki. W 1907 firma wybudowała oficjalny gmach produkcyjny i została oficjalnie wpisana do amerykańskiego rejestru przedsiębiorstw handlowych. Siedziba przedsiębiorstwa do dziś mieści się w wybudowanym ponad 100 lat temu gmachu, przy Chestnut Street w Milwaukee.

Wspomniany już 1907 rok był przełomowy dla firmy nie tylko pod względem formalnym. Wtedy to właśnie powstał zupełnie nowy prototyp silnika dwucylindrowego w układzie V. Choć przez kolejne dwa lata „motocykle” Harley Davidson miały montowane tylko jednocylindrowe silniki, podwójne cylindry były już solidną wizją przyszłości. Rok 1908 przyniósł Walterowi Davidsonowi sukces w wyścigu w Catskill Mountains, co oczywiście wiązało się z pozyskaniem dla przedsiębiorstwa ogromnego rozgłosu. Produkcja motocykli wzrastała z roku na rok, osiągając nawet 150 egzemplarzy rocznie. Kolejny przełom to rok 1909, kiedy to w modelu 5D zaczęto montować chyba najbardziej klasyczny silnik w układzie V, o dwóch cylindrach rozchylonych pod kątem 45°. Pierwszy tego typu silnik w Harley Davidsonie miał pojemność 810 cm³, moc 7 KM i pozwalał rozpędzić się do prędkości ok. 60 mil na godzinę. To dzięki niemu marka otrzymała niepowtarzalną szansę rozwinięcia produkcji i kilkukrotnego wzrostu sprzedaży, osiągając poziom 1150 motocykli.

Sprzedaż rosła, technika posuwała się do przodu i choć przez pewien czas Harleye odbiegały od motocykli innych producentów, ich sława nigdy nie malała. W 1912 r. w motocyklach Harley Davidson zaczęto stosować skrzynie biegów, a stosowane dotąd siodełka rowerowe ustąpiły solidnym, typowo motocyklowym siodłom. Dwa lata później udało się wprowadzić także nożne dźwignie dla sprzęgła, oraz hamulca tylnego koła, co oczywiście było na owe czasy zupełną nowością. To także w 1912 pojawiły się pierwsze Harley Davidsony z wózkami bocznymi! W późniejszych latach modyfikacji doczekały się także elementy rozruchu, w tym między innymi wprowadzony w 1915 roku rozrusznik nożny, który eliminował konieczność pedałowania i raz na zawsze zrywał ze swoimi rowerowymi początkami. Produkowane wówczas skrzynie biegów wyposażane były już w 3 biegi. Historia marki Harley Davidson trwa do dziś, a ich motocykle cieszą się ogromnym uznaniem zarówno wśród koneserów, jak i amatorów motoryzacji. Co ciekawe i nieczęsto spotykane w kontekście kultowych modeli motoryzacji, tu wiele z nich w dalszym ciągu pojawia się na linii produkcyjnej.

Harley Davidson – klasyk z najwyższej półki

Rodzina motocykli Harley Davidson jest bardzo rozległa i często w mniejszym lub większym stopniu powiązana z korzeniami marki. Wśród nich najbardziej rozpoznawalną przez amatorów jest dziś rodzina Touring, czyli motocykle stworzone w oparciu o silnik Big-Twin, przeznaczone do jazdy turystycznej. To właśnie Harleye z rodziny Touring są pięknymi, dużymi okazami których charakterystyczny ryk silnika zwraca uwagę każdego przechodnia. To właśnie do niej należą tak sławne modele jak Road King, Road Glide, Street Glide and Electra Glide.

Dla osób chcących poczuć nieco więcej energii i mocy polecana jest z kolei rodzina Sportster, wśród której nie znajdziemy oczywiście typowych „ścigaczy”, a w dalszym ciągu tradycyjne choppery, które tym razem stworzone zostały jednak z myślą o wyścigach i niezłych prędkościach. Ich zaletą jest przede wszystkim mniejsza niż w przypadku większości motocykli Harley Davidson waga i bardziej agresywna sylwetka.

Motocykle z USA znajdziesz w Mankar International.

Jak sprowadzić rasowego Harleya na polską ziemię?

Zakup prawdziwego motocykla Harley Davidson nie jest w Polsce taki trudny – mamy w kraju dealerów zajmujących się ich sprzedażą. To, co jednak interesuje większość wielbicieli klasyków H-D nie jest dostępne tak łatwo. Mowa oczywiście o modelach sprzed kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat. Modelach, które choć często zniszczone, mają w sobie więcej duszy niż jakikolwiek inny motocykl. Modelach, które po odpowiedniej renowacji mogą stać się niezwykle opłacalną inwestycją twoich pieniędzy i dziełem, którego pozazdrości każdy. Jak je zdobyć? Najlepiej oczywiście poprzez kontakt z firmą zajmującą się ściąganiem motocykli ze Stanów Zjednoczonych. Na ojczystym terenie H-D łatwiej o znalezienie starego motocykla w dobrym stanie i przetransportowanie go do Polski. Aby jednak wszystko przebiegło sprawnie i zgodnie z planem, bez ryzyka utraty środków, lepiej zaufać profesjonalistom. W końcu niektóre z tych modeli to prawdziwe unikaty!