Integracja sensoryczna a psychoedukacja

Integracja sensoryczna to proces, dzięki któremu pobudzamy pracę mózgu. Dostaje on wiadomości ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając i integrując ze sobą. Takie uporządkowanie wrażeń ma na celu ich późniejsze właściwe użycie. Jeżeli dziecko ma zaburzoną integrację sensoryczną i potrzebuje terapii to wybór odpowiedniej placówki sensorycznej jest bardzo ważną decyzją w życiu rodzica. Powinna być rozważna i bardzo dobrze przemyślana. Zanim zapiszemy dziecko na terapię w danym miejscu należy je dokładnie sprawdzić. Chodzi tutaj między innym o sprawdzenie sprzętu, na jakim będzie prowadzona terapia oraz sposobów zawieszenia sprzętów.

Sensoryka ważna od najmłodszych lat

Warto dowiedzieć się więcej na temat placówki i sprawdzić kwalifikacje osób prowadzących zajęcia, tak, aby być pewnym w czyje ręce oddajemy dziecko i komu powierzamy terapię. Trzeba sprawdzić, jakie doświadczenie ma koordynator placówki i czy placówka prowadzi dokumentację terapii, czy prowadzi systematyczne badania postępów dziecka. Wybierając miejsce terapii nie powinniśmy się kierować kryterium odległościowym, bowiem może się okazać, że ośrodek terapeutyczny znajdujący się blisko miejsca zamieszkania nie ma odpowiedniej kadry i sprzętu do terapii. Terapia integracji sensorycznej jest oparta na ruchu i wymaga odpowiednio dużej sali do ćwiczeń. To ważny element w terapii, bo sala nie może być ani za mała ani za duża, żeby efekty terapii były efektywniejsze. Musi być wystarczająca duża do wykorzystania podwieszanego sprzętu oraz zapewnić uczestnikom terapii swobodę ruchu. Nowoczesny sprzęt do integracji sensorycznej ma bardzo duży wpływ na rezultaty terapii. Wybierany jest w zależności od tego, na jakie elementy terapeuci chcą kłaść nacisk podczas ćwiczeń.

sensoryka

Przyrządy do ćwiczeń nie powinny być przesadnie jaskrawe ani nadmiernie kolorowe. Ostre, pobudzające kolory utrudniają skupienie uwagi dziecka na prawidłowym ćwiczeniu. Przeglądając sklepy internetowe można zauważyć, że sprzęty do integracji sensorycznej są podzielone na różnego rodzaju zestawy. Wśród sprzętów wykorzystywanych w tego rodzaju terapii należy wymienić: podwiesie linowe, hamaki, huśtawki, drabinki czy deski rotacyjne. Terapeuci korzystają też: z deskorolki, zjeżdżalni, równoważni czy ścianki wspinaczkowej. Czasem terapeuci ćwiczą z dziećmi wdrażając do treningu woreczki do ćwiczeń, poduszki obciążone, kołnierz obciążający ramiona czy tunele sensoryczne. Integracja sensoryczna powinna być systematyczna, nie wolno bez powodu przerywać ćwiczeń. Każde dziecko podlega stałemu terapeucie, który ćwiczy z nim na wybranym sprzęcie do integracji sensorycznej. Dotyk, czucie ciała czy równowaga to podstawowe zmysły, które rozwija się w terapii integracji sensorycznej. Mają one bardzo duże znaczenie w codziennym funkcjonowaniu. Ich zintegrowanie jest kluczowe dla rozwoju pozostałych zmysłów i sprawności. Jeżeli doświadczenie dziecka podczas odbioru i przetwarzania bodźców jest złe i źle się kojarzy to nie jest ono w stanie przyswoić czynności bardziej złożonych takich jak na przykład pisanie czy czytanie, bo nauczenie się ich sprawia duże trudności.