Jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość w biznesie?
Wirtualna rzeczywistość stwarza jej twórcom i użytkownikom wiele możliwości nie tylko w branży rozrywkowej, ale również biznesie. To zdecydowanie skuteczne narzędzie, wspierające firmy w codziennej pracy i sprawiające, że zaproponowane rozwiązania zwiększają zainteresowanie klientów produktem, co przekłada się na konkretne dochody finansowe.
Pozwala ona na stworzenie sztucznego obrazu zarówno przestrzeni, zdarzeń jak i produktu, dzięki wykreowanym komputerowo stereoskopowym obrazom 3D, które można obserwować poprzez specjalne urządzenie, na przykład gogle VR.
Jakie są formy wirtualnej rzeczywistości?
Wirtualna rzeczywistość jest coraz częściej wykorzystywana w wielu branżach i dziedzinach. Najczęściej znajduje swoje miejsce w grach komputerowych, ale również w innych obszarach, takich jak na przykład:
Branża filmowa
Producenci, aby obniżyć koszty realizowanych przedsięwzięć artystycznych lub uzyskać efekty specjalne, łączą elementy rzeczywistości z VR.
Medycyna
KindVR, oferuje niestandardową terapię VR pomagającą złagodzić ból i stres spowodowany przyczynami medycznymi. Przykładem zastosowania VR w medycynie są gry terapeutyczne wykorzystywane u dzieci cierpiących na zeza lub zespół leniwego oka. Za pomocą gier stworzonych we współpracy z okulistami dziecięcymi przeprowadza się niezwykle precyzyjną terapię, która jest dopasowana do indywidualnych potrzeb małego pacjenta. Jej zaletą jest to, że może być prowadzona w domu, ale zdalnie kontrolowana przez lekarza, co zdecydowanie ogranicza stres dziecka.
Ogromne znaczenie dla jej atrakcyjności dla małych pacjentów ma to, że posiada formę atrakcyjnych i angażujących gier. Dziecko dzięki niej unika noszenia plastra na jednym oku, co może być dla niego stresujące, utrudniające codzienne funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. VR wykorzystuje się również w terapii różnego rodzaju fobii w celu oswojenia pacjenta ze źródłem lęku.
Poza tym dzięki symulatorom VR lekarze mogą operować poza salą operacyjną, doskonaląc w ten sposób swoje umiejętności. Okazuje się, że stosuje się ją również w aktywizacji osób starszych. Delfinoterapia ma zbawienny wpływ terapeutyczny, szczególnie dla osób niepełnosprawnych, dlatego stworzono Dolphin Swim Club, który oferuje tego rodzaju doświadczenie VR. MindMotion PRO natomiast znajduje zastosowanie w rehabilitacji. Terapia awatarowa okazuje się być skuteczna dla osób cierpiących na psychozy.
Wirtualną rzeczywistość wykorzystuje się również u pacjentów po udarze mózgu, z porażeniem kończyn, z autyzmem, demencją, chorych na nowotwory, wirtualny świat SnowWorld zaś łagodzi ostry ból.
Edukacja i szkolenia
Wirtualna rzeczywistość oferuje szeroki zakres usług, na przykład wycieczki w terenie, Eon Reality stanowi pomoc dla nauczycieli, zaś Curiscope umożliwia dzieciom naukę ludzkiej anatomii. Wirtualna rzeczywistość wykorzystywana jest w szkoleniu lekarzy z różnych dziedzin medycyny, od chirurgii, po psychiatrię. Wykorzystanie tego rodzaju nowoczesnych technik pozwala przekazać optymalną ilość wiedzy bez jakiejkolwiek możliwości rozpraszania i ryzyka ponoszenia konsekwencji popełnionych błędów, co w przypadku lekarzy mogłoby zagrozić życiu pacjenta.
Natomiast VirtualSpeech jest treningiem miękkich umiejętności biznesowych, takich jak: rekrutacja i sprzedaż, czy wystąpienia publiczne. VR umożliwia nie tylko szkolenie żołnierzy w sytuacjach bojowych, ale również prowadzenie terapii tych, którzy zmagają się z zespołem stresu pourazowego.
Biznes
Wirtualna rzeczywistość stwarza ogromne możliwości zarówno w biznesie, jak i przemyśle. Dzięki tej technologii każdy projekt można przedstawić klientowi w sposób zdecydowanie atrakcyjniejszy niż za pomocą tradycyjnej makiety. Stanowi to idealne narzędzie do wykorzystania w branży nieruchomości, gdyż klient może odbyć po niej wirtualny spacer.
Zobaczenie obiektu, budowli, wnętrza zaproponowanego przez architektów ułatwia podjęcie decyzji o zakupie. Interaktywne wizualizacje 3D są doskonałym narzędziem marketingowym, stwarzającym nieograniczone możliwości prezentowania wnętrz, domów, osiedli, produktów, mebli z ich najdrobniejszymi szczegółami. Dzięki nim klient wkracza do rzeczywistości tuż przed jej realizacją. Może przekazywać swoje uwagi, uzgadniać z projektantem zmiany jeszcze na etapie koncepcyjnym. Interaktywne wizualizacje 3D wzbudzają zachwyt klienta, a przedsiębiorcy umożliwiają prezentowanie swoich produktów w sposób zupełnie wyjątkowy.
Wirtualna rzeczywistość wykorzystywana jest również do planowania hal fabrycznych i linii produkcyjnych zanim one zostaną wybudowane, co umożliwia korygowanie wszystkich błędów. Dzięki niej monitoruje się także linie produkcyjne, sprzyjając w ten sposób optymalizacji procesów produkcyjnych. Filie Forda funkcjonujące w Europie wykorzystują VR do zaprojektowania bezpiecznego i wydajnego środowiska pracy. Z wirtualną rzeczywistością eksperymentują także fabryki Mercedesa i Jaguara.