Najczęstsze awarie maszyn rolniczych

Maszyny rolnicze to sprzęt, od którego wymaga się właściwie nieustannej pracy – od jego niezawodności zależy przecież jakość pracy tak wielu ludzi.

Z definicji większość z nich charakteryzuje się więc niezwykłą solidnością i małą podatnością na awarie, choć oczywiście w praktyce trudno wyeliminować ryzyko wszystkich usterek, szczególnie w sezonie, podczas bardzo intensywnej eksploatacji. Na szczęście, w razie zepsucia się lub zniszczenia jednej z części, możliwe jest dokupienie jej lub wykorzystanie części zamiennej. Specjaliści zalecają kupowanie oryginalnych części do maszyn rolniczych, jednak wiele elementów zamiennych sprawdzi się równie dobrze, jeśli tylko będą nowe. Nie zaleca się kupowania części używanych.

Jakie maszyny psują się najczęściej?

Choć na rynku maszyn rolniczych istnieje wiele różnego rodzaju pojazdów i części do maszyn, trudno powiedzieć które z nich są najbardziej podatne na uszkodzenia – właściwie każda będzie się psuła, pytanie tylko jak często.

Tym, co zdecydowanie wpływa na wydajność maszyny rolniczej, to przede wszystkim szybkość zużywania się poszczególnych elementów podczas pracy, z powodu tarcia, czy korozji. Producenci obiecują zwykle, że ich maszyny będą w stanie sprawnie pracować przez nawet 20 lat.

Problem w tym, że im bardziej skomplikowana ich budowa, tym większa szansa na uszkodzenie mniejszego elementu i konieczność wymiany go przed kontynuacją pracy. Najwyższą awaryjność maszyn rolniczych odnotowuje się zdecydowanie w przypadku ciągników – maszyn tak uniwersalnych, że pracujących właściwie nieustannie w zróżnicowanym terenie i warunkach pogodowych.

O ile większość rolników dba o drogie, bardzo skomplikowane maszyny, o tyle ciągnik jest ich podstawowym narzędziem roboczym, często zostawianym w nieco zaniedbanym stanie. A wszystko odbija się przecież na jego ostatecznej kondycji. Do często psujących się elementów, zarówno w przypadku ciągników jak i innych maszyn rolniczych, z pewnością należą wszelkie podzespoły narażone na zanieczyszczenia mechaniczne, a więc zabrudzenia glebą, kurz czy błoto.

Elementy te mogą szybko ulec korozji, która osłabia poszczególne elementy i znacząco obniża ich ostateczną wytrzymałość. Uszkodzeniom tego typu ulegają więc często wszelkiego rodzaju przenośniki stosowane przy uprawie roślin okopowych, czy zespoły robocze w maszynach uprawowych. Do awaryjnych sprzętów należą też opryskiwacze, w zbiornikach których mogą pozostawać resztki cieczy roboczej, narażając elementy pompy czy zbiornika na uszkodzenia szczególnie zimą, gdy wszelkie płyny znajdujące się w maszynie mogą zwyczajnie zamarznąć.

A skoro o zamarzaniu mowa, uszkodzeniom mogą podlegać także chłodnice i zbiorniki paliwa – zalegające tam ciecze mogą przyczyniać się do szybkiej korozji lub zamarznąć, powodując trwałe uszkodzenie podzespołu każdej maszyny. Na koniec należy koniecznie wspomnieć o skomplikowanych pod względem budowy maszynach takich jak kombajny, w których jednymi z podstawowych elementów są wszelkiego rodzaju podzespoły obrotowe, łańcuchy, czy przekładnie.

Towarzyszące im nieustannie tarcie sprawia, że elementy te są podatne na awarie podczas długiej, wielogodzinnej eksploatacji. Warto w porę wyłapywać ich drobne usterki i reperować każdą napotkaną przeszkodę zanim ta doprowadzi do większej awarii, która całkowicie uziemi maszynę.

Serwis maszyn rolniczych

Jak radzić sobie z awaryjnością maszyn rolniczych? Trudno jej uniknąć, bo przecież maszyny są po to, by pracować. Warto pamiętać jednak o solidnej pielęgnacji maszyn, utrzymywaniu ich w należytej czystości, przechowywaniu w odpowiednich warunkach i przede wszystkim wykonywaniu regularnych przeglądów oraz serwisowaniu. Trudno wyobrazić sobie sprawne działanie maszyny i brak niespodziewanych awarii w sytuacji, gdy nie wiemy nawet co dzieje się w środku.

Kwestia ta jest szczególnie istotna poza sezonem – maszyny należy sprawdzić pod kątem awarii już późną jesienią i zostawić sobie zapas czasu na ewentualne większe naprawy zamiast odkładać to na ostatnią chwilę, tuż przed pierwszym wyjazdem w pole.