Aromamarketing – jakie zapachy zachęcają klientów do zakupów?

aromamarketing

Czy wiesz, że nasz mózg najdłużej pamięta zapachy? To dlatego, że są one bezpośrednio połączone z naszymi emocjami. Z tego powodu czując jakiś aromat możemy przypomnieć sobie sytuację sprzed wielu, wielu lat. Często określone zapachy wywołują wiele pozytywnych skojarzeń i wprawiają nas w dobry nastrój. Oczywiste było więc, że prędzej czy później marketerzy to wykorzystają. I tak właśnie powstał aromamarketing.

Czy warto stosować aromamarketing?

Najkrótsza odpowiedź to TAK. Jak skuteczny jest marketing zapachowy udowodnili naukowcy z Uniwersytetu Padeborn w Niemczech. I badania wykazały, że dzięki odpowiedniej kompozycji zapachowej klienci zostają w sklepie dłużej średnio o 15,9%, o 14,8% wzrasta chęć zakupu, a o 6% obroty sklepu.

Tylko te dane przekonują do  zainteresowania się tym tematem. To jednak nie jedyny sposób wykorzystania zapachów! Jak silnie działają na nasze zachowania aromaty można się przekonać czytając doniesienia jednej z czołowych firm produkujących samochody. Ogłosiła ona, że po rozpyleniu na hali montażowej zapachu cytrusów liczba usterek spowodowanych błędami robotników spadła o 30%. Nie ma więc wątpliwości, że zapachy mocno oddziałują na nasze działanie.

Jak wybrać odpowiedni zapach?aromamarketing w sklepie spożywczym

Aromamarketing działa tak samo jak każdy inny, czyli podstawą jest grupa docelowa. Jeżeli ją znamy możemy skomponować aromat skierowany dokładnie do niej. Przykładem może być tu sieć sklepów z ubraniami dla kobiet, w której unosi się charakterystyczny, nieco męski aromat perfum. Niewątpliwie podoba się on paniom do których skierowany jest asortyment sklepu. Możemy też starać się pobudzić pewne skojarzenia. W supermarketach spożywczych często rozpylany jest zapach świeżego chleba, który pobudza apetyt.

Jeżeli nasza grupa docelowa nie jest jednorodna, a naszym celem jest zwiększenie sprzedaży wybieramy zazwyczaj popularne zapachy, które wywołują pozytywne skojarzenia, np. cynamonu, wanilii czy wiśni.

Pamiętajmy, że marketing zapachowy w dużej mierze działa na naszą podświadomość i w ten sposób kieruje naszymi decyzjami. Oznacza to, że dobrze dobrany może być spójnym elementem naszej marki, tak jak logotyp. Dzięki odpowiednio dobranej kompozycji potencjalni klienci poczują się komfortowo w naszym sklepie i wzrośnie prawdopodobieństwo, że dokonają zakupu. Zapach musi więc pasować nie tylko do naszej grupy docelowej, ale również do charakteru marki, wystroju wnętrza i sprzedawanego produktu.

Jak wybrać właściwy aromat?

aromamarketing w sklepie odzieżowym

Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. To, że dany zapach świetnie sprawdza się w sklepie spożywczym nie oznacza, że zadziała również z drogerii z kosmetykami. Jak wspomnieliśmy wcześniej kompozycje zapachowe dobiera się do określonej grupy docelowej i marki.

Częściowo tworząc swoją kompozycję możemy opierać się o badania naukowców, którzy wskazują jakie zapachy najlepiej będą działać. Pamiętajmy, że marketing zapachowy wykorzystuje pamięć olfaktoryczną, czyli pamięć zapachów. Polega to na tym, że kiedy wyczuwamy pewne aromaty samoistnie pojawiają się w naszej głowie wspomnienia. Wywołuje to silne emocje i oddziałuje na nasze zachowania.

Wśród najpopularniejszych zapachów możemy znaleźć zapach cytrusów który pobudza apetyt. Podobnie działa aromat owoców morza, a dodatkowo przywołuje skojarzenia z wakacjami. Często wykorzystuje się zapachy tworzyw, z który zrobione są produkty, jak chociażby zapach skóry czy drewna. W kawiarniach i sklepach z jedzeniem często pojawiają się aromaty świeżego chleba, kawy, czekolady czy ciasta. Układając daną kompozycję zawsze powinniśmy wziąć pod uwagę jakie emocje i wspomnienia przywoła ona wśród większości naszych klientów. Dlatego biura podróży zazwyczaj wykorzystują mieszanki egzotycznych owoców takich jak kokos, ananas, papaja. Przecież mogliśmy je jeść na poprzednim urlopie. Natomiast sklepu sportowe stawiają na zapachy cytrusów, które kojarzą się z energią, lekkością i rześkością. Dzięki temu przywołujemy odpowiednie wspomnienia.

Prócz badań naukowych ostateczną decyzję co do mieszanki zapachów wyznaczają nasze indywidualne gusta.

Kiedy decydujemy się na aromamarketing powinniśmy pomyśleć o jeszcze jednej, bardzo ważnej, kwestii. Zapach w naszym lokalu powinien być wyraźnie wyczuwalny, ale nie zbyt intensywny. Męczący i duszący zapach może przynieść rezultat odwrotny do zamierzonego – nasi klienci szybko będą nim zmęczeni i będą wychodzić szybciej niż zamierzali.