Jak pracuje kierowca C+E?
Praca jako kierowca ciężarówki jest chętnie wybieranym zawodem przez wiele osób w Polsce. Najczęściej na taki krok decydują się mężczyźni, jednak w branży nie brakuje i kobiet. Jak wygląda praca w takim charakterze? Na co należy się przygotować?
W ciągłej trasie
Praca kierowcy zazwyczaj polega na sprawnym przetransportowaniu produktów z punktu ich produkcji, magazynu do ostatecznego miejsca przeznaczenia np. do sklepu. Praca ta dzielona jest na tryby np. 5 dni w trasie i 2 dni w domu na odpoczynek lub w przypadku bardziej doświadczonych kierowców 3 tygodnie w trasie na 1 tydzień odpoczynku. Już sam fakt, że praca ta wymaga stałego podróżowania, pokonywania sporych odległości wiąże się z tym, że osoby pracujące na stanowisku kierowcy C+E większość część czasu spędzają w pracy. Czas pracy często wynosi po 13-15 godzin dziennie (wliczając przerwy), przez co kierowca nie ma czasu dla siebie, na dłuższy odpoczynek. Praca ta wymaga odporności zarówno fizycznej jak i psychicznej. Spędzając większość czasu, w maksymalnym skupieniu, bardzo często w hałaśliwym otoczeniu koniecznie trzeba wykazać się wytrwałością i cierpliwością.
Życie w ciężarówce
Każdy kierowca zobowiązany jest do odbycia obowiązkowych przerw podczas pokonywania danej trasy. W ciągu ich trwania zazwyczaj osoby pracujące w tej branży decydują się na skonsumowanie posiłku, drzemkę lub na prysznic. W kwestii żywienia w zależności od trybu pracy, pracodawcy niekiedy wypłacają pewne sumy pieniędzy na tzw. dietę, jednak często zdarza się że kierowca musi zadbać o ten aspekt na własną rękę. Kierowcy często korzystają z przydrożnych barów, budek, jednak należy pamiętać, ze ten sposób żywienia jest niezalecany. Będąc w trasie przez kilka dni kierowcy muszą korzystać z pryszniców, które są oferowane na stacjach paliw. Niestety, takiej możliwości bardzo czeto nie ma. Kierowcy wówczas korzystają, jeśli istnieje taka możliwość, z pryszniców znajdujących się w miejscu rozładunku towaru. Często właśnie tam są oni w stanie znaleźć zarówno miejsce do odpoczynku, prysznica i zjedzenia posiłku. Będąc jednak w drodze przez dłuższy czas niekiedy kierowcy są zmuszeni do zminimalizowania potrzeb zaspokajania higieny osobistej, wykorzystując przy tym np. nawilżane chusteczki. Ważna jest również kwestia odpoczynku i snu. Kierowcy aby nie marnować czasu ani pieniędzy na wynajmowanie moteli, przeważnie śpią w swoim pojeździe. W większych autach nad kabiną lub za przednimi fotelami znajduje się materac, na którym można swobodnie się przespać. Mimo, że nie jest to porównywalny odpoczynek ze snem w swoim łóżku wciąż zapewnia choć minimalny relaks, który jest tak ważny podczas długo trwających i często bardzo męczących tras.